Italien - Holland - Amsterdam ... 2010

<- Tillbaka


19/7 måndag Gränna - Tyskland.
Vårt äventyr startade från Härnösand vid 09:30-tiden med ett första stopp redan vid Birsta för att köpa ett gasolkök på Biltema.
- Döm om vår förvåning när det stod ett tält & campingsolar mitt i cirkulationsplatsen utanför ?
Vi fortsatte ned till Gävle där det blev lunch vid Max, men sedan åkte vi vidare utan stopp till Västerås där det blev dags för vininköp på systembolaget.
Vårt mål för 1:a natten var Gränna dit vi kom efter ca 12 timmars resa.
Men då hade vi redan hunnit med att stanna till i Ödeshög för att se vart Micke växte upp.
21:30 körde vi in på campingen i Gränna oh vi kunde öppna vinflaskan, laga till Tagliatelle och Pesto med bacon till levande ljus (naturligtvis ?)
- Dagens etapp blev 77 mil.

20/7 tisdag
Vi kom iväg på förmiddagen vis 22-tiden och körde ned mot Malmö.
Efter Jönköping så blev det jobbigt, bara skog – skog – inget att se – bara motorväg…
Malmö passerade vi på ”utsidan” utan det blev Östersundsbron (broavgift 205: -kr) och över till Köpenhamn.
Danmark passerade vi utan stopp ned till Rödeby där vi tog färjan (305 DKK)över till Puttgarden (Tyskland)

Vi tog oss nedför Tyskland ”någon timme” för att sedan leta oss en camping. Men den vi kom till först var full så nu kändes det lite tungt för GPS: en hittade ingen inom 10 mils avstånd och klockan var mycket….
I värsta fall fick väl åka hela natten med ett rast uppehåll.
Men utan förvarning dör en campingskylt upp som vi följde in på smala vägar in till en ”gårdsplan” och nu var klockan 22:55 och campingvärden var precis på väg att stänga igen bommen.
Vilken lättnad! Ett trevligt ställe med det vi behövde: toalett och dusch…
Det blev ännu en sen middag. - Det blev ca 75 mil idag.

21/7 Onsdag Tyskland – Belgien – Holland.
Vakande och det var supervarmt! Phuuu…
Inte alls skönt att kliva i skinnkläderna nu. Packade ihop allt ännu en gång, det börjar nu gå på rutin.
Målet för dagen är norra delen av Holland.
Misstaget som nog tyvärr måste genomlidas – ta oss igenom Hamburg! Köer – köer och åter köer... precis som förra året fick vi kryssa mellan bilarna för att inte fastna. Men igenom kom vi till slut. Brände i princip genom Belgien på en tank utan stopp.
Åkte in i Holland genom Port of Groningen (ingen avgift). Där blev det fina vägar upp till campingen i ”Lauwersoog” en trivsam grönskande camping.
Redan vid incheckningen så svepte Micke en öl efter den stekande dagsturen ?

Holland har jättefina hus och formklippta häckar. Trodde det skulle finnas mycket väderkvarnar med såg endast ett fåtal. De har nog fått ge plats åt vindkraftverken istället som finns överallt för det blåser det någonstans så är det här!

22/7 torsdag Holland.
Dagens etapp blir ca 40 mil till Amsterdam.
Vi åkte längs med uppdämningsvallen mot Nordsjön/Atlanten, ett par-tremils landremsa mitt i havet!
Vi hittade en camping centralt i Amsterdam med ”Metro” i närheten.
I receptionen köpte vi dagskort som gäller både för metro -och bussarna. Letade rätt på rätt tåg för att sedan hoppa på rätt buss genom stadsdelarna ”som gud glömt”…

Här är det verkligen ”Jorden runt på 5 sekunder”. Faktiskt rätt så läskigt.
En hektisk stad med smala gränder där barer och restaurangerna trängdes. Soporna stod utsällda i svarta säckar utanför restaurangerna och en sopbil som precis fick plats körde fram med ett gäng killar som slängde i bak. Här kom cyklisterna i vild fart så det gällde
att se upp.

Vi tog en öl vid en engelsk pub, gick sedan vidare och köpte biljett för sightseeing båtarna som gick i kanalerna. ”hop-on-hop-off” vilket var att bara kliva på tex röd linje, hoppa av och ta grön linje eller orange… de gick med guidad tur förbi olika turistattraktioner som madame Thussaudes och Anne Franks hem.
Längs med hela kanalen trängdes 2500 husbåtar i mycket varieerande skick, från toppklass till ”nu sjunker den” skicket, lite av känslan Venedig kom upp…

Hoppade av vid centralstationen och tog spårvagnen upp till nöjes/ gastronomiska kvarteren. Mitt på stora torget var det ett gäng killar som körde en uppvisning i breakdance och i andra hörnet en karl som hade en en-mans show på gitarr med tiggarburken på marken.
Vi letade rätt på en restaurang där vi kan sitta ute och beställer mat.
Priserna är ungefär som hemma och det smakar gott.
Det blir en öl till på ett annat ställe innan vi letar rätt på bussen till campingen. Där stod en vakt som kollade de som skulle in, kändes lite tryggt.

23/7 fredag Holland – Frankrike.
Startade i Amsterdam, körde rakt igenom Belgien och in i Frankrike. Vädret var disigt på gränsen till mulet och mycket riktigt, det började spöregna och asfalten var nylagd så det blev snorhalt.
När Micke bromsade in för att sätta ned fötterna när det blev köstopp halkade fötterna... Men som tur var tog däcken bättre.

Sedan ställde vi in GPS.en på en camping vid Boulogneskogen ”DK bois de Boulogne”.
Vi kom in i Paris genom någon ytterförort med skabbiga hus men ju längre vi kom in mot centrum – ju finare kvarter. Tog ett foto där gränsen syntes tydligt. Trafiken är hektisk, inga trafikregler tycks gälla. Här körs det både i 3-4 i bredd och de parkerar på utsidan de andra i rad och sätter bara på varningsblinkern, t.o.m. vid ett trafikljus hade en parkerat! :0

24/7 lördag Paris.
I rondellerna finns en regel, man stannar för att släppa in trafiken innan man åker ut! Poliserna här har fullt upp, efter ett tag så ringer det i öronen. De åker med sirenerna åt olika håll, brandbilar, polisbilar blinkande ljus och en rökpelare bolmade… vi såg aldrig vad som hade hänt men förmodligen en bilbrand.
Vi stannade och parkerade mc:n vid ”Notre Damm” för en sightseeing massor- massor av turister...
Vi köpte biljetter till en 2-däck buss som körde runt alla sevärdheterna (hop-on-hop off) en guidad tur med öronsnäcka på engelska. Plats de Concorde, Notre Dame, Louvre museum, Theatre, Musikoperan? Trocadero?... vid Eiffeltornet hoppade vi av.

En gigantisk byggnad som tornade upp sig. Ur folkmängden rusade en mörkhyad man med polisen efter sig.
Det visade sig vara en gatuförsäljare, och här är det förbjudet. Men vad hjälpte det. När de två cyklande poliserna åkt så poppade de upp från olika håll.
På några sekunder var allt upplockat igen på små tygstycken på marken där de sålde miniatyr Eiffel torn.

Vi skulle upp i tornet, är man i Paris så är det ett måste. Men köerna var oändliga
– vi fick köa i ca 1 ½ timme för att köpa en biljett (13,80€) för en tur till toppen. In i hissen och uppåt! Det var en hissnande känsla, ungefär som ”uppskjutet” på Liseberg men här stod vi som packade sillar i en varm hiss. Utsikten var magnifik och vädret perfekt, inget regn, solen sken men inte stekhet. Åt vilket håll man än tittade så fortsatte Paris stad mot horisonten, gigantiska byggnader blev miniatyrer i ett grönområde med raka horisontella trafikleder, otroligt vackert!

För att komma ned med hissen blev det att köa igen…
Vi hade tur för sista bussen gick precis och den han vi med. Vid Notre Dame gick vi av för att ta oss till mc:n.
En orolig känsla att den inte skulle stå kvar eller att packväskorna skulle vara uppbrutna och GPS.en stulen var obefogad.

Vi körde tillbaka till campingen och började packa ihop det som gick för snabb avfärd imorgon bitti.
Eftersom solen ”lyser med sin frånvaro” omplanerar vi från tidigare bestämt mål Normandie och bestämmer oss för Franska Rivieran Nice, Cannes eller något istället, men vi skall också in i Monte Carlo över en dag.
Är det inte sol och bad där så är det bara att ”ge upp”. Enligt GPS.en från Paris till Monaco är det 98 mil. Alltså 2 dagar bort.
* Nu totalt körda 245 mil.

På vägarna ned mot Lyon ser vi det första paret tjejer med kortkorta kjolar och högklackat vid en bussparkeringsficka… tänker inte mer på det förrän längre bort och ny parkeringsficka står ännu en ung söt tjej i kort-kort. – aha… någon måste ha placerat ut dem strategiskt…

25/7 söndag Frankrike.
På vägarna igen före 10-tiden. Allt går bra och landskapet blir mer kuperat och grönskande men långt mellan bensinmackarna, med enbart reserven kvar i tanken letar vi i småbyarna utan resultat.

Ut på en större väg och precis när vi ser ”Total” skylten så får vi soppatorsk – rullar in de sista 20-30 metrarna. Snacka om tur!
Med full tank fortsätter vi. Härliga mc-vägar genom Fontanblue – Montagis – Breare – Nevers …

Vid Lapalise börjar det låta om framhjulet! Stannar och kollar då Micke tycker att lagret glappar, skit!
Träffar på tre stycken andra HD åkare (fransmän med dålig engelska) och förklarar vårt problem, de var otroligt hjälpsamma, de försöker låna internet i butiken intill för att hitta telefonnummer i Lyon åt oss men tyvärr fanns ingen uppkoppling. De visar och tittar på en karta och föreslår att vi skall ta oss till Lyon som har en HD återförsäljare.

Okey, 13 mil bort (men i vår riktning) rullar vi försiktigt fram. Märkligt nog blir det knäpptyst några mil och vi trodde för en stund att det kanske varit sten på bromsbeläggen – men ljudet återkom nu ännu kraftigare.

-Vi har nu stora problem, kommer fram till campingen ”Indigo de Lyon” och checkar in. Här finns internet så vi får fram adress och telefonnummer men eftersom det är söndag är allt stängt.

Beställer in två stora starköl och sms:ar Anders på ”Järvsö motor” ifall han har någon idé eller hjälp…
Det blir underhållning i baren ”jazzsång” och i brist på bättre så sitter vi kvar och lyssnar en stund innan det är dags att krypa in i tältet. *Nu 318 körda mil.

26/7 måndag Frankrike.
Sovmorgon då vi väntar på att HD butiken skall öppna kl. 14:00. Hämtar de förbeställda baguetterna för att äta frukost. Går en promenad till en större affär där vi handlar lunch, middag och lite dricka (öl, martini).
Skönt med en promenad för jag har haft en hemsk natt med ont i höfterna och benen som kommer ifrån nacken.

Klockan 14:00 åker vi sakta de 2 2/1 km till HD handlaren som inte hade någon verkstad igång.
Måndagar är som våra söndagar – stängt. Men tjejen som kunde engelska och killen skulle titta på mc:n när de öppnade kl. 09:00 imorgon bitti och sedan ringa oss lovade de.

Jag hittade snygga HD hjälmar och Memo design hjälmar i jetmodell men det fanns bara stora stolekar kvar tyvärr.
Killen skjutsade oss tillbaka till campingen i sin bil och nu kan vi bara vänta, vi löser 1 natts camping till…

Börjar läsa på en bok, då kommer det in 6 stycken sport mc:n ”britter” som letar efter en tältplats.
De stannar till vid oss och när den ena skall kliva av så välter han mc:n och börjar tokvarva då han fastnade.
Sedan var det dags för nästa – rakt ned i backen som ”bowlingkäglor”.
- Nu blev det skådespel där de högljutt diskuterade platsval osv.
Vi tillagar mat som vi köpt på ett köpcentrum i närheten och tar ett glas ut martinin för att fortsätta i boken.

23/7 tisdag Frankrike.
Vaknade av smådisigt regn och löv som föll från träden, känns som höst.
Micke börjar vanka fram och tillbaka mellan tältet och receptionen som försöker ringa verkstaden utan att få svar.

Regnet tilltar och det känns hopplöst. Vi tar en promenad och latar reda på en restaurang för lunch och då spricker solen äntligen fram och det blir varmt och fuktigt (sommar igen?)

Då bestämmer vi oss för att gå de 2 ½ km till verkstaden för att se om något händer. Varma och svettiga kommer vi fram och får beskedet att vi får vänta tills imorgon då de väntar på packboxarna!
Micke frågar om inte han kan göra något själv och kanske med 50 % chans skulle få mc:n klar tills ikväll vid 17:30-tiden? Nja, nej…

Då bestämmer vi oss att vänta kvar, men med oss i butiken i 2 ½ timme gör nog att plötsligt är det 3 stycken mekaniker på ”vår” mc., så klockan 18:00 var vi åter ute på vägarna ? vilket känns otroligt skönt!
Nu med en ”säker mc”. Vi sätter upp ett mål på runt 20 mil idag.

Härliga alp-vägar som för ett ögonblick kunde ha varit snö. Vi körde Grenoble och därefter blev det riktigt kurviga vägar man kunde lägga ned mc:n i.

Klockan 21:30 kom vi till en camping i en liten dalby. Jättemysig och relativt billig (11€/natt). Snabbt upp med tältet och iväg på toa. Micke kom ut med ett flin. Tvålen på toaletten satt i ”ett skaft på väggen” – det kändes lite ”kinky”.
*Vi värmde maten vi köpt på vägen och delade på en flaska vin innan vi kröp in i tältet. Runt bergstopparna var det mörka dimmor som kylde och det blev fuktigt, så vi fick sova i långkalsonger…

28/7 onsdag Frankrike.
Dusch, frukost och tidigt iväg igen.
GPS.en är inknappad på att undvika betalvägar och de andra stora vägarna. Det blir riktiga härliga slingrande perfekt mc-vägar som tar oss över alperna. Värmen är slående!

Vid ett tillfälle i en by visade det +330C, senare + 280C, härligt men svettigt.
Ju längre nedåt vi kommer i landet, ju mer tunnlar blir det. Men vid ett tillfälle hade det kunnat gå riktigt illa.
I en tunnel mötte vi en lastbil som tog upp mer plats än bara sin fil. blev alldeles skakis i hela kroppen efteråt…

Allt går sedan som på räls. I en dal med en sjö med klart turkosfärgat vatten, så enormt vackert så vi stannade för att fika vår medhavda matsäck och fotografera.

Upp igen och iväg. Hastigheter på 80 km är fullt tillräckligt på dessa vägar.
Vi blir omkörd av en bil och plötsligt hör vi en smäll, som ett pistolskott, vad var det?! Har vi fått punka?
Saknar ned och stannar vid första bästa tillfälle. Ser inget först, men där! Bakhjulet har ett hål i sidan utan att corden gått sönder. SKIT!
- Vi måste ha kört på en liten vass sten som skar upp jacket.

Nu blir det betydligt lägre hastigheter. Vi har 10 mil kvar och beslutar att fortsätta. Här ute lär vi i alla fall inte kunna hitta något däck. Men nu väljer vi lite större vägar, även betalvägar för det sparar vi 3 mil på. Tunnlarna avlöser varandra.
När vi passerar Nice ser vi medelhavet. Men campingen vi valt för den var strandnära tar oss ytterligare 5 ml in i Italien ”Ventimiglia”.
Campingvärden är mycket vänlig och hjälpsam. Han ringer upp en firma som enligt honom själv ska ha bra priser. Helt rätt.

Vi bestämmer att passa på att byta båda däcken med arbetskostnaden för 3400: -kr. Han reserverar dem och beställer en tid tills i morgon bitti.
* Vi kommer att ha en mc i toppskick när vi rullar in i Härnösand igen ? för nu kan väl inget mer sådant här hända, eller?

29/7 torsdag Italien.
Efter frukosten åker Micke iväg till däckfirman för att byta båda däcken då vi fick ett sådant bra pris. Bytet skulle ta 1-1/2 timme så vi skulle ses på stranden sedan.
Solen steker och det går höga vågor. Tiden går och jag ringer för att kontrollera hur det går.
– Det jävlas, finns ingen handbroms sa Micke och däckkillen ska åka till en annan verkstad där en van HD mekaniker finns, men han har tid först vid 15-triden så Micke kommer till stranden ett par timmar först och vi badar i de höga vågorna. (rött & gult flagg)
Jag ligger och bränner och Micke åker iväg igen. Nu ännu kraftigare vågor och ett flertal brädsurfare med segelflyg har hittat hit ned. Plötsligt brakar det till bakom mig och jag har linor på mig! Ett flyg har kraschat vid ilandstigningen. Vad rädd jag blev!

Tiden går och jag ger upp och går upp till tältet. Vid 20:00 kommer Micke tillbaka utan handbroms då det behövs nya reservdelar…
Vi beställer en hämtpizza till tältet som levereras av en vespakille innan vi går ned till stranden.
Klockan 21:00 skall det vara något ”Harley Davidson party” med ”sexig uppvisning enl. flygblad. Tidigare mullrade det förbi massor av mc:n till stranden.
Vi köper en öl och uppträdandet börjar, 3 lättklädda tjejer börjar dansa, inte toppless men musiken hackar och stör övergångarna mellan låtarna. B-klass, så vi går tillbaka till tältet och lägger oss.

30/7 fredag Italien – Monaco – Frankrike.
Åker iväg tidigt till Nice för att köpa en luftnippel och reparations sats till bromsoket på en HD affär, 69€ känns dyrt men nödvändigt.
Vi ska nu kolla in Monte Carlo/Monaco som ligger bara 2 ½ mil ifrån Nice.
Åker nedåt i slingrande vägar med guide av GPS:s, men vi körde fel och kom uppför igen. Här är byggnaderna ännu flottare och lyxigare.
Vi var tydligen på väg upp till palatset Grimaldis resident fick vi reda på när en kvinnlig polis stoppade oss!
Hon berättade att vi egentligen skulle ha haft böter om polisen längre ned på vägen stoppat oss (men honom vek vi av från en annan väg, hade inte ens sett honom) vi kunde få en ”very extensive bill”.

Vi vände ombedelbart och körde neråt igen men undvek polisen längre ned…
*Monte Carlo var flott, snyggt och byggarbetare överallt men egentligen bara en stad i en dal vid kustlinjen…
När vi åkte tillbaka började det tokregna så vi blev dygnsura. Micke åkte iväg och fick äntligen handbromsen åtgärdade. Solen sprack upp och vi kunde gå ned till stranden en stund för sol och bad.

31/7 lördag Italien.
Strålande sol så det blir stranden som gäller – bränna och bad i vågorna :)
När det blir kväll bestämmer vi oss för att gå ut och äta. Kommer iväg rätt så sent men tar för givet att i Italien så äter de sent.
Tar en promenad ut på staden men det är hel dött. Går då ned mot strandpromenaden där det är fullt hus.
Beställer något med Mickes kunskaper i Italienska, en wienersnitzel och potatisklyftor, en sallad, bröd och en stor och en jätteliten öl för 500: -kr. Supermysigt och romantiskt!

1/8 söndag sista dagen på ”camping Helius” Italien.
Sol – bad – sol, röda som kräftor ?

2/8 måndag Italien – Frankrike – Italien.
Tar farväl av Stefano på ”Helius” och kommer iväg vid 10-tiden. Nu vänder vi hemåt. Solen strålar och det är 28C och det är sista veckan av vår mc-resa.
Vi knappar in ”Sven” (GPS: n) på inga betalvägar och sätter målet på ”Briancon” (Frankrike).
Redan i Italien börjar vi klättra uppåt i alperna. (-Ja, vi kan väl säja att ”Trollstigen” i Norge är som mindre bergsknallar mot detta).
Här är det med andan i halsen man tar sig uppåt. Första bergspasset in i Frankrike på 6-7 mil tar 2 timmar att köra, vägarna var som serpentiner… underbart!

”Col de la Cayolle” 2300 m passerade vi, ”Col de la Boneete” 2700 meter, sedan… var det fina lugna alpvägar tills vi kom till ”Briacon” när vi ändrar målet till ”Val de Isere”.
Vi passade där på att äta lunch – pizza.

Dags för alp-pass 3 – över till Italien igen… ner i dalen för att sedan klättra uppåt igen, 2084 meter men nu började det regna och med nya däck som vi inte visste hur de var kändes det oroligt.
Kallt regn, blåst och det började skymma… och ensam i alperna så kände man sig rätt så liten.
Vi fick stanna och klä på oss varmare kläder under färden och då regnsskurarna kom kändes rätt så hopplöst.
Såg något i backspegeln – regnbågen. – Stanna!
Dubbla regnbågar lyste i alla färger vid en alp damm med blågrönt vatten. Otroligt vackert!
Jag hann fotografera och filma innan färgerna löstes upp och försvann.

Fortsatte sedan över toppen och ned på andra sidan på de slingrande serpentinerna till ”Val de Cenis” där vi hittade vår nästa camping. Eftersom klockan var runt 20:00 så valde vi att inte fortsätta i regnet till ”Val de Isere”.

3/8 tisdag Frankrike.
Vi packade ihop allt för att fortsätta mot skidorten. Men för att nå den så hade vi ännu ett alp pass att ta oss runt -och över.
Vi passerade topstugan i skidorten som endast var ett hotell och en ny byggnad av nya hotell. Själva byn var pytteliten…

Nytt mål ”Mount Blace” jättefina vägar – inga bensinmackar men tillförlitliga ”Sven” guidar oss på helt osannolika avvägar.
Där finns en bensin automatstation som pratade (anvisning hur man skulle göra) och en fräsch toalett dök upp i sista stund.
Fulltankad fortsatte vi uppför alpvägarna och då vi var i det gamla klassiska ”Bernard passet” där det dök upp en staty av Saint Bernard som en kitschig plasthund med vinkagge med ”röda korset” på ute i ödemarken. Detta blev en bonusvinst.

Kom ned i dalen vid ”Courmayeur” för att köra tunneln under ”Mount Blanche”, men det var en jättelång bilkö och varmt… vi tröttnade på att vänta och vände tillbaka och passade på att äta lunch först.

Vi resonerade och bestämde att är vi här nu, så måste man ju åka alpbanan upp på ”Mount Blanch” till 1:a stationen som vi valde då hon i biljettkassan avrådde oss från ”toppen” då det var så dålig sikt däruppe. Men detta räckte.
På 2175 meters höjd klev vi ur och hade en fantastisk utsikt mot en snötäckt alp, klarblå himmel men dåsiga moln vid toppen.
Hela vägen ned så passade jag på att filma turen från en fullsatt kabin med turister.

Eftersom det i vägtunneln var 60 min kötid så valde vi en allternativ väg därifrån istället som tog oss genom ”Saint Bernards tunnel” (12$). Men när vi sedan kom ut på andra sidan tunneln så var vi otippat i Schweiz.
– Det hade vi inte räknat med!

Nere i dalen ett par mil innan ”Montreux” valde vi första bästa camping som visade sig vara jättefin **** camping (28€) … forts hemåt…

 

Foto

 

 

Foto

 

 

Foto

 

Foto